Powszechnie wiadomo, że to właśnie wynagrodzenie stanowi miernik tego, jaką wartość ma dany pracownik w organizacji.
Nic więc dziwnego, że upatruje się w nim ogromnej funkcji motywacyjnej – czy jednak najważniejszej?
Spróbujmy dokonać analizy motywacyjnego wymiaru wynagradzania pracowników w przedsiębiorstwie.
CZY WIESZ, JAKIE CZTERY PODSTAWOWE FUNKCJE PEŁNI WYNAGRODZENIE W
RELACJI PRACOWNIK-PRACODAWCA?
- Funkcja dochodowa (umożliwia pracownikom nabywanie dóbr materialnych i niematerialnych, realizację planów, etc.)
- Funkcja kosztowa (związana z kosztami pracy jakie ponosi pracodawca)
- Funkcja motywacyjna (będąca przedmiotem tego artykułu)
- Funkcja społeczna (związana z prestiżem, społecznym status quo pracownika)
MOTYWACYJNE UWARUNKOWANIA WYNAGRODZEŃ NALEŻY ROZPATRYWAĆ DWUTOROWO:
- aspekt psychologiczny (mam tu na myśli potrzeby, oczekiwania, braki, aspiracje pracowników, etc.)
- aspekt ekonomiczny (zagadnienia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie: możliwości, narzędzia, diagnostyka, etc.).
Ten, kto kiedykolwiek choć raz próbował opracować siatkę wynagrodzeń w
swoim przedsiębiorstwie lub w firmie swojego pracodawcy, doskonale wie, że
(wbrew pozorom) ustalenie sprawiedliwego wynagrodzenia dla zatrudnionych tam
osób, wcale nie jest takim prostym zadaniem. Jeśli przykładowo wynagrodzenie
zostanie ustalone na zbyt niskim poziomie, pracownicy (powodowani poczuciem
niesprawiedliwości i krzywdy) z pewnością odczują spadek motywacji do pracy, co
w konsekwencji przyczyni się do zmniejszenia ich wydajności, ale też odbije się
na wzajemnych relacjach między nimi, jakości świadczonej przez nich pracy i
lojalności wobec pracodawcy. A przecież nie tego oczekuje pracodawca.
Zależność między wysokością wynagrodzenia a spadkiem lub wzrostem
jakości i efektywności pracy jest tak oczywista, że właściwie każdy jest w
stanie ją dostrzec. Nieco trudniejszym zadaniem jest uświadomienie sobie, że
znaczenie pieniądza jako motywatora zależy przede wszystkim od indywidualnych
potrzeb i oczekiwań poszczególnych pracowników. Warto o tym pamiętać, gdyż to,
co na jednego będzie działało stymulująco, drugiego zupełnie nie obejdzie.
Owszem, wynagrodzenie, do pewnego stopnia, mobilizuje do skutecznej
pracy, ale nie zawsze będzie ono wystarczające do podejmowania przez pracownika
wysiłku w kierunku podwyższania efektów pracy, doskonalenia umiejętności
zawodowych czy edukacji.
Wśród wielu pracodawców panuje błędne przekonanie, że jeśli zapewnią
oni swoim pracownikom stopniowy przyrost wynagrodzeń, przyczynią się do
spektakularnego wzrostu ich motywacji do wykonywania powierzonych im zadań.
Niestety to mit. Dowiedziono bowiem, że powyżej pewnego pułapu o wiele bardziej
motywująco będą oddziaływać na pracowników rozmaite gratyfikacje pozapłacowe
niż wynagrodzenie.
JAK ZATEM ZBUDOWAĆ DOBRY, PEŁNIĄCY FUNKCJĘ MOTYWACYJNĄ SYSTEM
WYNAGRODZEŃ W FIRMIE?
Po pierwsze: nie wolno dokonywać rewolucji w istniejącym już systemie wynagrodzeń
– przyniosłoby to więcej szkód niż pożytku. Najrozsądniejszym rozwiązaniem
będzie obudowanie istniejącego w przedsiębiorstwie systemu wynagrodzeń nowymi,
„bardziej chwytliwymi” rozwiązaniami. Dzięki temu unikniemy niepokoju i
gwałtownych reakcji ze strony pracowników. Niestety ma to też swoją ciemną
stronę: zazwyczaj implementacja nowego systemu wynagradzania rozłożona jest w
czasie na wiele miesięcy, w ciągu których nie będziemy w stanie zaobserwować
efektów wprowadzanych zmian i zależności pomiędzy nimi a motywacją pracowników.
O CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ TWORZĄC SYSTEM WYNAGRODZEŃ W FIRMIE?
Oto lista pytań, na które warto sobie odpowiedzieć przed przystąpieniem
do projektowania systemu wynagrodzeń w firmie:
- Jakimi możliwościami finansowymi dysponuje przedsiębiorstwo.
- Jaką wartość w strukturze firmy ma dane stanowisko pracy.
- Jaka sytuacja aktualnie panuje na rynku pracy.
- Jakimi kompetencjami dysponuje zatrudniony na danym stanowisku pracownik (silnie powiązane z opisem stanowiska: wiedza, umiejętności, doświadczenie, etc.)
- Jakie potrzeby ma / może mieć pracownik zatrudniony na danym stanowisku
- Jakie wyniki osiąga / może osiągnąć pracownik wykonując pracę na danym stanowisku (prognozowanie efektów pracy).
Aby system wynagrodzeń spełniał swoją funkcję motywacyjną, musi być
prawidłowo skonstruowany. Należy pamiętać o tym, że składniki wynagrodzeń
nie mogą być dobierane chaotycznie i funkcjonować niezależnie od siebie, gdyż w
konsekwencji efekt ich przypadkowego zestawienia będzie nijaki – zwłaszcza w obszarze
motywacji do pracy.
8 PRZYKAZAŃ SKUTECZNEGO MOTYWOWANIA PRZEZ WYNAGRODZENIA WG STANISŁAWY
BORKOWSKIEJ (na podstawie książki pt. "Strategie wynagrodzeń"):
- Wysokość wynagrodzenia powinna być proporcjonalna do wymagań, jakie stawiane są pracownikowi.
- Stosowanie różnych narzędzi motywujących, których dobór powinien odpowiadać zarówno organizacji przedsiębiorstwa jak i oczekiwaniom pracowników.
- Narzędzia motywujące powinny tworzyć spójny system (a zatem podejście do motywowania powinno być kompleksowe i systemowe).
- Transparentność systemu motywacyjnego (który powinien być zrozumiały i przejrzysty dla pracowników i, co ważne, akceptowany przez nich).
- Motywowanie pozytywne (polegające na nagradzaniu za efekty a nie na wymierzaniu kar za brak efektów).
- Jak najmniejsza różnica czasowa pomiędzy działaniem a nagrodą (pracownik musi kojarzyć nagrodę z konkretną wykonaną przez siebie pracą, w przeciwnym razie nagroda nie spełni swojego zadania motywacyjnego).
- Widoczność wpływu – tzn. pracownik może odpowiadać tylko za wyniki, które są od niego zależne i wtedy, gdy stopień jego wpływu na w/w wyniki jest możliwy do oceny.
- Działania motywacyjne powinny być skierowane na konkretnego pracownika (a nie wycelowane w grupę wszystkich zatrudnionych w przedsiębiorstwie osób bez dokonania rozróżnienia ich aktywności, zaangażowania, efektów, potrzeb, etc.)
Na koniec dodam jeszcze, że należy pamiętać o tym, aby pewne finansowe
gratyfikacje (zwłaszcza jeśli utrzymywane są na tym samym poziomie) nie
pojawiały się z dużą częstotliwością, gdyż istnieje ryzyko, że pracownik
zacznie postrzegać je jako stałe elementy swojego wynagrodzenia a każda ich
zmiana (np. zmniejszenie lub brak) przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego –
czyli rozczarowanie, złość, a w ich wyniku spadek motywacji. Tak samo regularny
wzrost wynagrodzenia (szczególnie jeśli nie wynika np. z polepszenia jakości
wykonywanej pracy, bądź zwiększenia skuteczności pracownika) niestety będzie
prowadził do spadku satysfakcji z wykonywania pracy a następnie do zmniejszenia
zaangażowania pracownika w realizację powierzonych mu zadań.
Pamiętajmy, że skuteczne zwiększenie funkcji motywacyjnej wynagrodzeń,
może być dla pracodawcy niezwykle cennym narzędziem wywoływania lub utrwalania
pożądanych postaw pracowników.
Pracodawca dysponuje naprawdę szerokim wachlarzem technik i narzędzi
motywowania pracowników poprzez wynagrodzenie - jeśli zaś wynagrodzenie
pieniężne to za mało, zawsze w odwodzie pozostaje jeszcze ogrom tzw.
pozapłacowych form gratyfikacji.
A co sądzicie o organizacji imprez firmowych? Według mnie to powinno fajnie się sprawdzić w kwestii motywacji i lojalności pracowników. Nawet można skorzystać z pomocy takich firm jak moontime.pl organizujących imprezy firmowe
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Również uważam, że agencje eventowe takie jak http://www.everal.pl zorganizuja dla was świetne eventy firmowe.
OdpowiedzUsuńOdpowiedni system motywacyjny w firmie jest bardzo istotny dla dobrego funkcjonowania biznesu. Systemy takie jak TETA AIR pozwalają bardzo usprawnić pracę działu HR. Posiada on wiele funkcjonalności ułatwiający zarówno pracę tego działu jak i komunikację wewnątrz firmowe
OdpowiedzUsuńTrzeba dobrze poznać pracowników aby ocenić co dokładnie będzie ich motywowało najlepiej do pracy. Niekoniecznie musi to być wynagrodzenie pieniężne, dużo zależy od stanowiska jak i doświadczenia zawodowego. A jak zarządzać zespołem podczas zmian organizacyjnych? Myślę, że dowiecie się tego z artykułu https://www.impactinternational.com/pl/blog/jak-nalezy-rozumiec-przywodztwo-w-zmianie. Można zgłosić się do firmy Impact które może udzielić wsparcia w takim procesie.
OdpowiedzUsuń