27 cze 2012

Pomysł na kreatywne CV – od czego rozpocząć przygotowania

Kreatywne CV z definicji wykracza poza pewne schematy. To forma dokumentu aplikacyjnego, w którym kandydat przy wykorzystaniu nietuzinkowej metody prezentuje swoją osobę potencjalnemu pracodawcy. Chcesz skonstruować kreatywny życiorys? Przeczytaj artykuł, by dowiedzieć się, od czego najlepiej zacząć przygotowania.


NAJWAŻNIEJSZY JEST DOBRY POMYSŁ – MA BYĆ CHWYTLIWY I SKUTECZNY 
W Internecie znajdziemy wiele przykładów, jak może wyglądać nietuzinkowe CV. Pamiętajmy jednak o tym, że pomysł powinien wyjść z naszej głowy - idealnie, gdyby był unikatowy. Nie warto powielać wykorzystanych już pomysłów. Po pierwsze możemy spalić swoją kandydaturę już na wstępie, lub nie uda się nam potwierdzić swojej kreatywności podczas rozmowy kwalifikacyjnej czy próbki pracy, jaką będziemy musieli wykonać np. w trakcie Assessment Center. 

Po drugie, może dojść do takiej paradoksalnej sytuacji, w której pracodawca otrzyma kilka identycznych lub bardzo podobnych kreatywnych życiorysów, które różnić się będą jedynie indywidualnymi danymi każdego z kandydatów. Trochę wstyd, nieprawdaż?

Wobec tego, jeśli decydujemy się już na przygotowanie takiego kreatywnego CV musimy mieć pewną wiedzę na temat tego, jakich sposobów używali inni przed nami. Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że nie jesteśmy w stanie sprawdzić każdej metody. Od czego jednak mamy Internet? Wystarczy odpowiedni search i dowiemy się, jakie chwyty zostały już mocno wyeksploatowane przez poszukujących inspiracji kandydatów. Np. bardzo popularne wśród architektów wysyłanie CV w formie makiety budynku lub CV w kształcie puzzli, klocków czy ulotki. To wszystko już było. Powtarzam dla utrwalenia, że ściągnięcie pomysłu od kogoś innego może zadziałać na naszą niekorzyść (warto się zastanowić, czy chcemy podjąć takie ryzyko).

A JAK POWSZECHNIE ROZUMIE SIĘ POJĘCIE KREATYWNEGO CV?
Otóż, większość kandydatów najprawdopodobniej kreatywne CV utożsamia z kolorowym, posiadającym ciekawą formę graficzną życiorysem, jaki można przesłać do pracodawcy w formie zdjęcia lub PDF czy pokazu slajdów. Tymczasem obdarzeni bogatą wyobraźnią kandydaci potrafią przygotować naprawdę zaskakujące CV.

Niżej prezentuję kilka przykładów niestandardowych CV:
  • makiety, puzzle, klocki
  • ulotki lub CV nadrukowane na koszulki rozdawane pod siedzibą pracodawcy
  • billboard wyeksponowany w pobliżu siedziby pożądanego pracodawcy
  • doświadczenie zawodowe wypisane na twarzy modelki i uwiecznione na zdjęciu (wizaż)
  • CV w formie gazety (np. PR)
  • CV na pudełku na pizzę czy chińszczyznę, z którymi życiorys zostanie dostarczony do osoby podejmującej decyzje personalne w firmie (np. dla managera sieci restauracji)
  • mapa Google
  • filmik z nagraniem zawodowego dorobku kandydata na YouTube lub wysłany do pracodawcy na płycie DVD
  • życiorys w formie książki lub komiksu

To tylko niektóre z pomysłów, na jakie wpadli kandydaci w trakcie poszukiwania pracy. Wśród projektów kreatywnych CV znajdziemy też takie, które kandydaci stosują często i ze szczególnym upodobaniem: prezentacja, strona www, Video CV oraz CV w postaci projektu graficznego.
 
PRZEŚLEDŹMY JE PO KOLEI:
CV w formie prezentacji
– wydaje się być ciekawym pomysłem w przypadku aplikowania na stanowiska, w  których liczą się „słupki i wyniki” (np. sprzedaż). Prezentacja, oprócz standardowych danych, jakie powinny być uwzględnione w CV, może zawierać: wykresy, tabele, animacje, pliki graficzne – czyli wszystko to, co może nam pomóc w lepszych zaprezentowaniu swojej osoby a przede wszystkim wyników i sukcesów zawodowych (jak np.: wzrosty sprzedaży, ścieżki kariery, nagrody, wdrożone projekty, etc.). Minusem może być zbyt duża objętość i tzw. przerost formy nad treścią, kiedy prezentacja  zawiera zbyt dużo, niewnoszących wiele do danej rekrutacji dodatków. Dlatego, decydując się na wykorzystanie tej metody, musimy pamiętać o tym, by każdy przygotowany przez nas slajd miał sens. Prezentacja powinna być w miarę krótka, w przeciwnym razie znuży pracodawcę i może mu zasugerować, że np. dany kandydat nie potrafi selekcjonować informacji i nadawać im rangi.

CV w postaci filmu video – ta forma CV daje nam szerokie pole do popisu i możliwość zaprezentowania naszych umiejętności komunikacyjnych, autoprezentacji i budowania kontaktu z potencjalnym nieznanym odbiorcą. Zdecydowanie do polecenia w przypadku ubiegania się o stanowiska związane z wszelkiego rodzaju ekspozycją (rzecznik prasowy, PR-owiec, marketingowiec, dziennikarz, reporter, sprzedawca, manager, ale też szkoleniowiec, wykładowca czy coach). Innymi słowy Video CV to doskonałe narzędzie dla każdego, kto w swojej pracy musi nawiązywać kontakty z innymi. Nie porywajmy się na tę formę prezentacji swojej kandydatury, jeśli wiemy, że kamera nas peszy, przez co możemy mieć pewne problemy z lekkością naszej wypowiedzi i wypadniemy bardzo sztucznie a może nawet komicznie. Nie jestem też przekonana co do wykorzystania Video CV przez osoby niefotogeniczne – pamiętajmy, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Może więc nie warto filmem psuć tego efektu?

CV w postaci strony www – tę metodę regularnie wybierają osoby zajmujące się projektowaniem stron internetowych, grafiką, projektowaniem aplikacji internetowych i flashowych, etc. Szczególnie polecam: webmasterom, grafikom, programistom, czy copywriterom. Dzięki temu, dostarczamy pracodawcy dodatkowych informacji na temat naszych umiejętności w w/w obszarach. Nie warto decydować się na ten rodzaj CV, kiedy nasze doświadczenie jest jeszcze zbyt małe i zwyczajnie nie będziemy mieli czym zapełnić przestrzeni na takiej stronie www. Pamiętajmy też, że strona www jest naszą oficjalną wizytówką, toteż nie możemy traktować jej jak osobistego bloga. A jeśli brakuje nam kompetencji w zakresie przygotowania szaty graficznej, nawigacji i zarządzania stroną, nie strzelajmy sobie w kolano i darujmy sobie tę formę CV.

CV w postaci projektu graficznego – to bardzo interesująca forma przekazywania informacji na swój temat, ujawniająca naszą wrażliwość artystyczną, gust, ale i umiejętność obsługi programów graficznych. Minus: może okazać się, że nasz gust totalnie nie odpowiada pracodawcy. Konsekwencje mogą być opłakane a CV wyląduje w koszu. Przypominam raz jeszcze, że i w tym przypadku liczy się pierwsze wrażenie. Tak samo jeśli projekt będzie przygotowany niechlujnie, bądź widać będzie nieudolne wykorzystanie narzędzi. Toteż, jeśli nie potrafimy obsługiwać programów graficznych a nasz zmysł estetyczny wzbudza wątpliwości – odstąpmy od wysyłania tego typu CV.
 
"DE GUSTIBUS NON EST DISPUTANDUM", ALE...
Na koniec kilka ważnych spostrzeżeń. Choć gusta nie podlegają dyskusji, to decydując się na wysłanie nieszablonowego CV, musimy liczyć się z nimi. Wierzę, iż nie trzeba też specjalnie nikomu tłumaczyć, że to, co podoba się jednej osobie, nie zawsze przypadnie do gustu komuś innemu. Czasem na wartości naszego kreatywnego CV zaważyć mogą niuanse typu: kolor, kształt, czy podkład muzyczny do prezentacji lub filmu, które nie spodobają się pracodawcy. Może to przekreślić nasze szanse na zdobycie zaproszenia na indywidualną rozmowę z pracodawcą.

Dobrze skonstruowane kreatywne CV nie przytłoczy swoja formą, szatą graficzną czy kolorystyką tego, co w nim jest najważniejsze – czyli nas, naszych osiągnięć, doświadczenie i kompetencji. W przeciwnym razie na nic się zda cały wysiłek, jaki włożymy w jego przygotowanie.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz