Źródło: freedigitalphotos.net |
Gdy dopada Cię stagnacja, zaczynasz zastanawiać się, jakie są jej przyczyny, gdzie znajduje się źródło braku awansu i satysfakcji z pracy? Jeśli włączyłeś u siebie tryb "stand by" i biernie trwasz w oczekiwaniu na ruch szefa, porzuć nadzieje na awans czy podwyżkę. W dzisiejszych czasach należy się odpowiednio sprzedać (innymi słowy wypromować) nie tylko podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Znam kilka sposobów na to, jak zwrócić na siebie uwagę w pracy. Oczywiście podstawowym z nich jest sumienne wykonywanie swoich obowiązków i osiągnięcia zawodowe. Niestety nie zawsze będzie to wystarczającym argumentem przemawiającym za awansem czy podwyżką.
Oto kilka obszarów, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę w budowaniu swojego wizerunku w pracy i promowaniu siebie jako wysokiej klasy specjalisty:
- Dress code
- Komunikacja pozawerbalna
- Nieustanne doskonalenie się i podwyższanie swoich kompetencji
- Asertywność i wiara we własne możliwości
1. DRESS CODE
Nie
od dziś wiadomo, że w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na wygląd
osoby, z którą mamy do czynienia - czy to na gruncie zawodowym czy też
prywatnym. I tak, jeśli chcesz zaprezentować się jako osoba budząca
zaufanie i kompetentna, postaraj się do pracy ubierać gustownie a przede
wszystkim stosownie do okoliczności. Najlepiej, jeśli dostosujesz się
do panującego w firmie dress code'u. Dzięki temu nie będziesz odstawał
od grupy i dodatkowo wywołasz oczekiwane pozytywne wrażenie na swoim
przełożonym i kolegach.
Z pewnością zgodzisz się ze mną, iż dobry wygląd buduje autorytet i przyczynia się do umocnienia pozycji w miejscu pracy. Na temat dress code'u napisano już wiele - możesz skorzystać również z moich rad w innych artykułach ("Letni business dress code", etc.).
Dziś w skrócie powiem Ci tylko, że, aby dobrze się zaprezentować, warto postawić na proste klasyczne fasony, kolorystykę odpowiednią do biura i adekwatną do pory roku. Tkaniny zaś powinny być z najlepszego gatunku - co zapewni Ci komfort ich noszenia. Ponadto, zamiast krzykliwego koloru czy trendy fasonu (który akurat w danym sezonie jest na topie) warto urozmaicić swój strój drobnym detalem, który doda charakteru i wyrazu całemu strojowi. Może to być oryginalna apaszka, delikatny naszyjnik, broszka, bransoletka, zegarek, pasek, etc. W tym obszarze możesz puścić wodze fantazji i spróbować wybrać coś odzwierciedlającego Twoją osobowości.
Pamiętaj: nie zakładasz służbowego stroju za karę. Grunt, abyś w swoim służbowym uniformie czuł się dobrze i komfortowo - dzięki temu zyskasz większą pewność siebie, która pomoże Ci w realizacji zamierzonych celów. Ponadto, dzięki dobrze dobranemu strojowi, nie będziesz musiał poświęcać czasu i energii na rozmyślania o tym, czy jesteś ubrany adekwatnie do okazji. W sytuacji, zaś, niespodziewanego spotkania biznesowego, zaoszczędzisz sobie poczucia dyskomfortu (być może nawet wstydu, czy zażenowania) związanego z niedobranym do okoliczności strojem.
Z pewnością zgodzisz się ze mną, iż dobry wygląd buduje autorytet i przyczynia się do umocnienia pozycji w miejscu pracy. Na temat dress code'u napisano już wiele - możesz skorzystać również z moich rad w innych artykułach ("Letni business dress code", etc.).
Dziś w skrócie powiem Ci tylko, że, aby dobrze się zaprezentować, warto postawić na proste klasyczne fasony, kolorystykę odpowiednią do biura i adekwatną do pory roku. Tkaniny zaś powinny być z najlepszego gatunku - co zapewni Ci komfort ich noszenia. Ponadto, zamiast krzykliwego koloru czy trendy fasonu (który akurat w danym sezonie jest na topie) warto urozmaicić swój strój drobnym detalem, który doda charakteru i wyrazu całemu strojowi. Może to być oryginalna apaszka, delikatny naszyjnik, broszka, bransoletka, zegarek, pasek, etc. W tym obszarze możesz puścić wodze fantazji i spróbować wybrać coś odzwierciedlającego Twoją osobowości.
Pamiętaj: nie zakładasz służbowego stroju za karę. Grunt, abyś w swoim służbowym uniformie czuł się dobrze i komfortowo - dzięki temu zyskasz większą pewność siebie, która pomoże Ci w realizacji zamierzonych celów. Ponadto, dzięki dobrze dobranemu strojowi, nie będziesz musiał poświęcać czasu i energii na rozmyślania o tym, czy jesteś ubrany adekwatnie do okazji. W sytuacji, zaś, niespodziewanego spotkania biznesowego, zaoszczędzisz sobie poczucia dyskomfortu (być może nawet wstydu, czy zażenowania) związanego z niedobranym do okoliczności strojem.
2. KOMUNIAKCJA POZAWERBALNA
Oczywiście strój czy dyskretny makijaż nie wystarczą, by zapewnić powodzenie. Znasz takie stare porzekadło: "Jak Cię widzą, tak Cię piszą"?
Otóż, dotyczy ono nie tylko wyglądu zewnętrznego. Oprócz w/w odnosi się
też do mowy ciała: sposobu poruszania się, sposobu mówienia (ton głosu,
jego tembr, poprawność), mimiki, gestów, postawy ciała, etc.
Czy wiesz, że jedynie ok. 27% informacji czerpiemy z werbalnego przekazu,
który
kieruje do nas rozmówca? Reszta wynika z gestów, nieświadomych odruchów,
postawy. To one mogą zdemaskować Cię w trudnej sytuacji - w końcu to,
jaką postawę przybiera człowiek, jest zazwyczaj pierwszym i
najbardziej wyraźnym sygnałem, jaki możemy zauważyć.
Postawa zamknięta vs otwarta
Z definicji otwarta postawa to
taka, gdzie jedna noga jest lekko wysunięta do przody a ręce są
rozluźnione. Jeśli osoba ustawia się tak, aby między nią a rozmówcą była
jakaś bariera, wtedy mamy do czynienia z postawą zamkniętą. Co
wskazuje na budowanie barier? Otóż, najczęściej będą to ręce skrzyżowane
na piersiach, jednak można ją utworzyć z
innych przedmiotów: torebki, książki, segregatora, etc. Do tego często
dochodzą skrzyżowane nogi oraz zaciśnięte pięści (choć ten gest nie
będzie raczej sygnalizował niczego dobrego - wrogość, złość, czasami
jednak taka postawa będzie jedynie oznaką defensywności i poczucia
zagrożenia).
Udowodniono, że człowiek w większym stopniu jest w stanie kontrolować to,
co dzieje się z jego górnymi partiami ciała, rzadziej zaś nad tym, co
robią z nogami, które są w stanie bardzo dużo powiedzieć drugiemu człowiekowi o naszych emocjach.
W końcu twarz - najbardziej ekspresyjna spośród części ludzkiego ciała. Otóż z twarzy można wyczytać niemal wszystko
(oczywiście pod warunkiem, że wiemy, na co kierować uwagę: oczy wraz z
całą ich oprawą, usta - często mogą zdradzić więcej niż byśmy sobie tego
życzyli).
Niżej
prezentuję Ci zestawienie typowych elementów mowy ciała przypisanych do
3 głównych postaw prezentowanych przez człowieka. Oczywiście
formalnością jedynie będzie, kiedy powiem, że w autopromocji pomoże Ci
tylko jedna z nich:
PEWNOŚĆ SIEBIE | NAPIĘCIE, BRAK PEWNOŚCI SIEBIE |
LĘK |
otwarta postawa ciała,
dobry kontakt wzrokowy, niewielkie napięcie mięśni, rozluźniona postawa ciała, swobodne ramiona, umiarkowane lub niskie natężenie ruchów, mniejsza ilość gestykulacji, rozpięcie marynarki lub jej ściągnięcie (mężczyźni), nogi swobodnie oparte o ziemię, ręce luźno oparte o poręcze, spokojny głos |
zamknięta
postawa ciała (bariery z rąk lub nóg), odchylenie do tyłu, wycofanie
się, odsuwanie się od drugiej osoby, unikanie kontaktu wzrokowego,
napięte mięśnie, niewygodna postawa ciała, spięte ramiona, szybkie,
nerwowe ruchy, rozbudowana gestykulacja, ściąga usta,
duża ilość adaptatorów (np. głaskanie się po ramionach, zagryzanie palców, sprawdzanie czy naszyjnik jest na miejscu, itp.) | częste mruganie powiekami, zwilżanie warg (np. poprzez oblizywanie), wiercenie się na krześle, drganie nóg, wykręcanie lub przygryzanie palców, zagryzanie warg, skubanie dłoni, ściskanie, wykręcanie dłoni, chrząkanie, przeczyszczanie krtani, załamania głosu, ciężki, szybki oddech |
Otóż,
to! Postawa osoby pewnej siebie, wolnej od napięć i lęków jest lepiej
postrzegana a co za tym idzie, niesie za sobą więcej zawodowych
korzyści. Wbrew pozorom każdy może opanować pewne swoje odruchy do tego
stopnia, by nie demaskowały jego emocji. Dlatego zachęcam Cię, byś od teraz spróbował przeprogramować swoje ciało na postawę zwycięzcy.
Nikt bowiem nie potraktuje Cię poważnie np. na spotkaniu służbowym,
kiedy będziesz wycofany, będziesz unikać kontaktu wzrokowego, zaciskać
szczęki, czy nie zabierzesz głosu z obawy przed ekspozycją lub
wyśmianiem. W takiej sytuacji wyślesz jedynie komunikat, że jesteś
osoba nieśmiałą, niepewną siebie i zwyczajnie nijaką. A nie o to wszak
chodzi w autopromocji i budowaniu własnego wizerunku.
Dlatego w każdej sytuacji "bądź zwycięzcą" - niech to stanie się Twoim nawykiem. Nie wahaj się być sobą i wyrażać swoje zdanie - daj się zauważyć. Zaznacz swoją obecność, podkreśl swoje kompetencje i wiarę w siebie nie tylko w swojej głowie, możesz to również wyrazić na zewnątrz: wiarę w swój sukces możesz
zaznaczyć w sposobie chodzenia i sylwetce. Bądź pewny
swego, wyprostowany i odważnie patrz na świat i na innych. Nie kurcz się
w sobie, nie garb, nawiązuj kontakt wzrokowy z kolegami z pracy. Traktuj ich z
życzliwym uśmiechem, mów jasno, czego potrzebujesz lub na co nie możesz się
zgodzić. Z pewnością Twój szef to zauważy.
3. NIEUSTANNE DOSKONALENIE SIĘ I PODWYŻSZANIE SWOICH KOMPETENCJI
Mam
nadzieję, że zgodzisz się ze mną, iż strój i mowa ciała są bardzo ważne
w procesie autopromocji, ale nawet jeśli opanujesz tę sztukę do
perfekcji i tak nie wystarczą, jeżeli nie będziesz podnosić swoich
kompetencji. Dlatego też staraj się szukać możliwości do nauki
(szkolenia, kursy, zgłębianie wiedzy, nowe wyzwania). Właśnie: nie bój
się nowych zadań, dzięki nim rozwiniesz swoje umiejętności a to zaś
zwiększy Twoją atrakcyjność na rynku pracy. Podejmując się nowych
zadań, wysyłasz do przełożonego komunikat o tym, że jesteś elastyczny,
ambitny i odważny oraz, że stać Cię na wiele. Szef zaś nie będzie chciał stracić tak dobrego i zaangażowanego
pracownika - może sam nawet pomyśli o awansie dla Ciebie.
Pamiętaj jednak, aby zachować równowagę i pozostawić coś tylko dla siebie - choćby dla higieny psychicznej. Mnogość i różnorodność zadań: TAK, jeśli dają radość, podnoszą nasze umiejętności i nie wyczerpują do cna. Prawdą jest, że
wcale nie musisz brać na siebie
nadgodzin i zbyt wielu obowiązków, aby szef Cię docenił. W innym wypadku
możesz osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego. Jeśli pozwolisz wejść
sobie na głowę, osiągniesz tylko tyle, że będziesz postrzegany jako osoba, którą łatwo można wykorzystać i zarzucić obowiązkami innych,
bardziej asertywnych pracowników. A stąd już tylko krok do tego, by przestano Cię szanować.
4. ASERTYWNOŚĆ I WIARA WE WŁASNE MOŻLIWOŚCI
Umiejętne zarządzanie sobą i swoimi zasobami jest bardzo ważnym elementem autopromocji i kreowania własnego wizerunku. Niezwykle ważną rolę w tym procesie odgrywa również Twój stosunek do samego siebie a także to, co myślisz o sobie i otaczającym Cię świecie.
Wiara we własne możliwości, pozytywne postrzeganie swojej osoby,
życzliwa akceptacja siebie i innych ułatwią Ci dostosowanie się do
otaczającej Cię rzeczywistości i odnalezienie się w różnych (czasem
trudnych, nieprzewidzianych sytuacjach). Musisz najpierw poznać siebie,
swoje reakcje w różnych sytuacjach, by móc nad nimi zapanować i dowolnie
sterować swoimi odruchami. Bądź dla siebie wyrozumiały, ale i
wymagający, wspierający ale i krytyczny - spróbuj zachować równowagę. A
jeśli już dowiesz się, czego pragniesz, czego potrzebujesz, co chcesz w
życiu osiągnąć oraz jakie masz słabe i mocne strony - zapewniam Cię -
będziesz wtedy już w połowie drogi do osiągnięcia sukcesu.
Asertywność
to termin dziś szeroko rozpowszechniony. Nie
wszyscy jednak wiedzą, co on dokładnie oznacza. A zatem bycie asertywnym
to
wyrażanie w nieagresywny, lecz stanowczy sposób własnego zdania i
emocji oraz poszanowanie swoich praw, przy równoczesnym poszanowaniu
praw i poglądów innych ludzi.
Z takiego zachowania płynie wiele korzyści:
- Zachowanie asertywne pozwala na bycie sobą.
- Bycie asertywnym daje poczucie mocy sprawczej.
- Bycie asertywnym pomaga w budowaniu ciepłych i szczerych relacji z innymi.
Asertywność
lub jej brak, najlepiej widać w tym, jak wyrażamy swoje
zdanie, jak prosimy innych o różne rzeczy, jak wyrażamy sprzeciw, i jak
reagujemy na pochwały i krytykę. Osoby asertywne wyrażają swoje zdanie,
nie
odczuwając przy tym potrzeby ustępowania rozmówcom, ani przekonywania
ich do tego, co mówią. Asertywność, to umiejętność akceptowania różnic i
– w razie konieczności – pójścia na kompromis (czyli znajdowania
rozwiązań
satysfakcjonujących obie strony). To odwaga bycia sobą w rozmowie. Osoby
asertywne nie krępują się wyrażania próśb i nie zakładają z góry, że
owe prośby zostaną spełnione, gdyż dopuszczają do siebie fakt, że ktoś
może
im odmówić. otrzymanie odmowy zaś nie wywołuje w nich poczucia urazy.
Chętnie też spełniają prośby innych,
jeśli nie koliduje to z ich własnym interesem. Osoby asertywne odmawiają
uczciwie, jeśli nie chcą czegoś zrobić i nie czują się z tym źle.
Jednocześnie respektują prawo innych do odrzucania ich próśb. Osoby
asertywne z przyjemnością słuchają
pochwał i nie szczędzą ich innym. Chwalą szczerze i tylko wtedy, gdy
naprawdę coś im się podoba. Krytykują innych, gdy uważają to za słuszne i
przyjmują krytykę na swój temat. Mają zrównoważony obraz własnej osoby,
to jest znają swoje plusy i minusy. Takie podejście bardzo ułatwia im
funkcjonowanie w społeczeństwie a na gruncie zawodowym przynosi korzyści w postaci postrzegania ich jako osoby wiarygodne, godne zaufania, autentyczne i profesjonalne.
PODSUMOWANIE:
Jeśli
dbasz o swój wizerunek (ubiór, mowa ciała), jeśli wciąż podnosisz swoje
umiejętności i dbasz o swoje wnętrze i wiesz, czego w życiu chcesz,
możesz postarać się o to, by wykorzystać swoje atuty we właściwym
miejscu - nie musisz przecież przez całe życie pracować w jednym
zawodzie, na jednym stanowisku czy u jednego pracodawcy. Szczerze,
zamiast frustrować się pracą poniżej Twoich możliwości, która nie daje
Ci żadnej satysfakcji może spróbuj przeprowadzić w firmie krótki wywiad
na temat jej sytuacji, tego, czym zajmują się koledzy z innych działów, w
końcu bez lęku zapytaj szefa np. o możliwość zmiany stanowiska i/lub
awansu. Doceń siebie wówczas inni docenią Ciebie. Może, jeśli tylko
zdecydujesz się zaryzykować, osiągniesz swój cel.
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz