20 maj 2012

O tym pamiętaj przed przystąpieniem do rozmowy rekrutacyjnej on-line

Coraz więcej pracodawców z niej korzysta - dowiedz się o czym należy pamiętać przed przystąpieniem do rozmowy rekrutacyjnej on-line.


Przede wszystkim musimy mieć pewny dostęp do Internetu oraz posiadać odpowiednie oprogramowanie do przeprowadzania rozmów video (np. Skype, który w tej chwili jest najpopularniejszym komunikatorem umożliwiającym przeprowadzanie tego typu rozmów). Oczywiście, aby druga strona mogła nas zobaczyć i usłyszeć niezbędne jest zainstalowanie mikrofonu i kamery internetowej.

Pamiętajmy, że nasze oficjalne konto Skype (tak samo jak skrzynka e-mail, której używamy do rozsyłania swoich aplikacji) powinno posiadać profesjonalną nazwę. Najlepiej, jeśli login Skype pochodził będzie bezpośrednio od naszego imienia i nazwiska. Warto mieć to na uwadze, bowiem między innymi dzięki dbałości o tego typu szczegóły budujemy swój wizerunek profesjonalisty.

Postarajmy się również zadbać o to, by wnętrze, na którego tle będzie odbywała się rozmowa, wyglądało schludnie. Możemy np. ustawić kamerę tak, by za nami widoczna była jednolita ściana. Nie zapominajmy o tym, że wszystkie elementy towarzyszące rozmowie kwalifikacyjnej dostarczyć mogą rekruterowi dodatkowych informacji na nasz temat.

Zastosowanie zasady „im mniej, tym lepiej” pozwoli nam uniknąć wzajemnego skrępowania związanego z panującym bałaganem czy innymi elementami dekoracji bądź wyposażenia naszego mieszkania, które nie koniecznie powinny ujrzeć światło dzienne a co dopiero oczy rekrutera.

Zapanujmy też nad oświetleniem, które jest niezbędne do dobrej wizualizacji. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że np. światło skierowane na naszą twarz sprawi, iż będziemy wyglądać upiornie, ustawione zaś za plecami może spowodować tzw. efekt aureoli wypadający dość komicznie w sytuacji rozmowy biznesowej (a chyba nie o to nam chodzi, byśmy wyglądali jak święci ze średniowiecznych ikon).

Warto przed spotkaniem on-line z potencjalnym pracodawcą uruchomić kamerę na podglądzie i wypróbować kilka ustawień oświetlenia, byśmy wyglądali naturalnie i oczywiście korzystnie (bo to również, wbrew pozorom, ma znaczenie). Upewnijmy się czy jakość naszego połączenia jest wystarczająca do przeprowadzenia video rozmowy – obraz powinien nadążać za dźwiękiem a dźwięk być płynny. Niestety przy słabszym łączu każdy program działający w tle może stanowić potencjalne zagrożenie zerwania połączenia.

2 komentarze :

  1. Dobry artykuł, tylko co jeśli to łącze u nas jest niewystarczające (z niezależnych od nas powodów) a czeka nas taka rozmowa online? Lepiej jej unikać i poszukać innego sposobu rozmowy, czy mimo wszystko przeprowadzić ją online i wypaść w gorszym świetle? Przypuszczam, że samo poinformowanie rekrutera, że mamy kiepskie łącze nie za wiele pomoże.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli nie dysponujemy wystarczającym zapleczem technicznym, w tym przypadku mamy zawodne łącze internetowe - można np. skorzystać z uprzejmości przyjaciela, który posiada szybkie łącze lub zakomunikować problem rekruterowi i poprosić go lub zaproponować samemu inne rozwiązanie. Może wówczas wystarczy zwykła rozmowa telefoniczna... Pamiętaj: rekruter też człowiek i powinien wykazać się zrozumieniem pewnych problemów, zwłaszcza takich, których nie jesteśmy w stanie rozwiązać.

      Usuń