6 lip 2014

Czy Polacy ufają sobie w miejscu pracy?

Źródło: freedigitalphotos.net
W dzisiejszych czasach, kiedy realia zmieniają się szybciej niż w kalejdoskopie a okres dobrobytu i powszechnej dostępności do pracy minął już dawno, nieustannie musimy mocować się sami ze sobą i boksować z konkurencją na rynku pracy o każdy etat, zlecenie, angaż. Czy w takich okolicznościach możemy ufać swoim współpracownikom tak jak za dawnych lat? Spróbuję dziś krótko przeanalizować ten temat.

Z jeden strony kryzys niejako wymusza na nas konieczność koncentracji na własnych potrzebach i szansach przetrwania na trudnym rynku pracy. Z drugiej strony podobno zaufanie to jeden z filarów budujących zespoły i wpływający na sukces firmy. Jak odnaleźć się między jednym a drugim? Jak to wygląda w rzeczywistości? Czy czujemy się komfortowo w swoim miejscu pracy? Czy jesteśmy w stanie uwierzyć twierdzeniu, że w nasi współpracownicy nie wykorzystują nieuczciwych zachowań w dążeniu do osiągnięcia własnego celu?

Cóż... Nie da się zaprzeczyć temu, że praca, w której czymś naturalnym jest ostra rywalizacja i brak minimalnego choć poczucia bezpieczeństwa, raczej nie będzie szczytem marzeń przeciętnego Kowalskiego. Bardziej skłonna jestem dać wiarę temu, że zdecydowanie lepiej pracowałoby się mu w atmosferze poczucia wspólnoty, solidarnego dążenia do osiągnięcia celu i pozytywnych relacji z kolegami. O ileż przyjemniejsze jest realizowanie wyznaczonych zadań w grupie osób życzliwych i skorych do współpracy oraz pomocy, jeśli zaistnieje taka potrzeba. 

Niestety w dzisiejszych czasach kryzys wartości dotyka wiele obszarów funkcjonowania społecznego, w tym również rynek pracy. Coraz częściej zdarza się, że w środowisku pracowniczym obserwuje się wzajemną niechęć a nawet wrogość między pracownikami. Brak zaufania w czystość intencji współpracowników stał się chyba jednym z wiodących elementów towarzyszących nam w pracy. Coraz trudniej dostrzec wśród grup pracowniczych takie, których członkowie troszczą się o siebie nawzajem, a przeciwnie - zaobserwować można tendencję do unikania budowania pozytywnych partnerskich relacji miedzy pracownikami i wzrost aktywności mającej na celu osiągnięcie własnych korzyści kosztem zaszkodzenia innym. Czy oznacza to, że zasada fair play odchodzi do lamusa? 

Czy zatrważający spadek wewnętrznego zaufania w organizacjach jest konsekwencją niestabilnego rynku pracy czy może objawem potwierdzającym fakt, iż zmieniło się nasze podejście do pracy i kariery a może przyczyn takiego stanu rzeczy należałoby szukać w sposobie zarządzania organizacją?

Myślę, że ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Potencjalnych przyczyn jest wiele a któraś z nich najprawdopodobniej potęguje tylko wpływ innych na zachowanie pracowników - ich wzajemne relacje, podejście do siebie nawzajem. Źródła takiego stanu rzeczy według mnie jak najbardziej można upatrywać we wszechobecnym kryzysie zaufania, który sukcesywnie wypacza relacje międzyludzkie na wielu płaszczyznach. W ostatnich czasach przestaliśmy ufać dotychczasowym autorytetom, grupa rządząca też nie cieszy się przesadnym zaufaniem w społeczeństwie, co przekłada się również na brak zaufania względem pracodawców. Coraz częściej mamy ograniczone zaufanie do sąsiadów a nawet wobec bliskich stosujemy zasadę ograniczonego zaufania. Nic dziwnego, że dochodzi do patologicznych sytuacji w relacjach zawodowych. 

Jeśli w Waszej firmie zauważycie symptomy (lub konsekwencje) braku zaufania w relacjach między pracownikami (w zespołach operacyjnych, projektowych ale nie tylko), warto temu zjawisku przyjrzeć się bliżej i nie bagatelizować. Pamiętajmy: bez zaufania trudno o zaangażowanie i wysoką efektywność pracowników a od tego między innymi zależy sukces biznesu. Może warto odkopać z lamusa takie wartości jak koleżeństwo i tworzenie przyjaznej atmosfery w pracy?



Informacja dodatkowa:
W/w tekst powstał w wyniku analizy wyników ogólnopolskiego sondażu przeprowadzanego corocznie od 2010 roku na grupie dorosłych pracujących Polaków przez NORSTAT na zlecenie Great Place To Work® Institute Polska. Jego zadaniem jest ukazanie poziomu zaufania i satysfakcji w firmach działających na polskim rynku pracy. W tym roku Great Place to Work® przebadał w Polsce ok. 70 podmiotów, zatrudniających łącznie ponad 30 tys. pracowników. Na Liście znalazły się firmy, które zdobyły największą liczbę punktów w łącznej ocenie dwóch aspektów: wyniku ankiety pracowniczej (wskaźnik zaufania w firmie, Trust Index©) oraz audytu kultury organizacyjnej i praktyk HR (Culture Audit©). Laureatów konkursu „Najlepsze Miejsca Pracy Polska 2013”, jak i poprzednich jego edycji można poznać na stronie www.najlepszemiejscapracy.pl. Zachęcam do lektury.


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz