Aby przedsiębiorstwo sprawnie prosperowało, niezbędne jest
umiejętne zarządzanie posiadanymi przez nie zasobami – w tym również czasem.
Czy znasz już nowoczesne koncepcje zarządzania czasem pracy w firmie?
W obecnych czasach pogoni za zyskiem i skutecznym działaniem coraz
bardziej widoczna staje się potrzeba stosowania nowoczesnych,
procesowych oraz holistycznych metod zarządzania czasem pracy
w przedsiębiorstwie. Dynamika rynku (czyli wszelkie zjawiska i
problemy pojawiające się w
bliższym lub dalszym otoczeniu firmy takie, jak np.: transformacje rynków
zbytu, skracanie cyklu życia produktów, skracanie cyklu przygotowania nowych
wyrobów, postępująca produktywność, krótkie terminy realizacji usług, nasycenie rynku, etc.) zmusza
przedsiębiorstwo do dokonania analizy jego rynkowej sytuacji
a w konsekwencji do opracowania planu dostosowania się do nowych
warunków panujących na rynku np. do zmiany strategii czy
struktury firmy, modyfikacji lub wprowadzenia nowych produktów bądź usług,
skrócenia czasu produkcji i innych procesów zachodzących w firmie, które mają
swój udział w osiąganiu zysków. Ogólna
tendencja zakłada, że w/w zmiany mają być dokonywane
błyskawicznie lub co najmniej szybciej
niż
działo się to dotychczas. A zatem czas będzie tu zawsze istotnym czynnikiem
konkurencyjności firmy. Nic więc dziwnego, że coraz większą popularność zdobywa
metoda TBM.
TBM, czyli Time Based Management - to stosunkowo nowa i
wizjonerska koncepcja zarządzania w oparciu o czas, u której podstaw leży
efektywne wykorzystanie czasu w przedsiębiorstwie (np. w celu szybszego
rozwoju nowych produktów i wprowadzeniu ich na rynek, zwiększenia zysków,
etc.). Czas jest tutaj kluczową wartością, wokół której buduje się cały
system zarządzania procesami zachodzącymi w przedsiębiorstwie i planowanymi
wynikami firmy. Załóżmy, że mamy napięte terminy i zależy nam na uzyskaniu
danej usługi jak najszybciej. Który usługodawca w takiej sytuacji wyda się nam
być bardziej atrakcyjny? Oczywiście ten gwarantujący nam najkrótszy czas
realizacji usługi. Warto pamiętać więc o tym, że jeśli czas ma dla nas
znaczenie, to jesteśmy w stanie zapłacić wyższą cenę za dany produkt czy usługę
– mając w/w na uwadze, wiele firm bardzo skutecznie wykorzystuje czas w celu
osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na rynku.
Niżej przedstawiam kluczowe orientacje, na których skupia się Time
Based Management:
- orientacja
na czynnik ilościowy - tzw. korzyści skali (czyli zmniejszenie
się przeciętnych długookresowych kosztów całkowitych w miarę zwiększenia skali
produkcji)
- orientacja
na zespół (posiadanie wykwalifikowanej kadry skłonnej do uczenia się i
zdobywania nowych kompetencji w celu zwiększenia swojej efektywności)
- orientacja
na wartości
- orientacja
na procesy (ich jakość i sprawny przebieg)
Koncepcja
TBM została stworzona przez specjalistów Boston Consulting Group, wg której
wprowadzenie do przedsiębiorstwa koncepcji TBM przebiega w pięciu fazach:
- Powołanie zespołu projektowego,
przeprowadzenie porównania, sformułowanie celów i w końcu przedstawienie
projektu działania – tzw. faza ustaleń wstępnych.
- Zdefiniowanie i analiza procesów
gospodarczych, dokonanie diagnozy stanu obecnego firmy oraz ustalenie
potencjału czasu podlegającego redukcji – tzw. faza „zrozumienia systemu”.
- Opracowanie rozwiązań niezbędnych do
wprowadzenia koncepcji do przedsiębiorstwa.
- Wdrożenie nowego systemu (w tym podjęcie
działań nad pokonaniem barier i lęków dotyczących innowacji).
- Pozyskanie informacji od klientów na temat
restrukturyzacji (zadanie to wykonuje zespół odpowiedzialny za wprowadzenie
nowej koncepcji do przedsiębiorstwa).
Jak wynika z powyższego, być może nie jest to prosty proces,
jednakże właściwie zdrożony do firmy może w perspektywie czasowej przynieść jej
zdecydowany wzrost korzyści w porównaniu do nakładów związanych z jego
zastosowaniem.
W praktyce ukierunkowanie organizacji na czas sprowadzać się
będzie do tego, że uwaga osób odpowiedzialnych za prawidłową realizację
strategii firmy (kierowników na każdym szczeblu organizacji) skupiona będzie na
płynnym przebiegu procesów, wykonywaniu zadań oraz, co ważne, na kształtowaniu
wysokiej jakości współpracy miedzy poszczególnymi działami
firmy, etc. Oznacza to również przeniesieniu uwagi na
klienta, czyli na dostrzeżenie, zrozumienie i zaspokojenie jego potrzeb również
pod względem punktualności, aktualności i nowości. To m.in. dlatego efektywne
zarządzanie przedsiębiorstwem wymaga określenia jasnych i jednoznacznych celów,
opracowania funkcjonalnych planów działania oraz kontroli stopnia ich
realizacji. Pamiętajmy, że cele przedsiębiorstwa tak naprawdę stanowią wyzwanie
dla wszystkich osób w nim zatrudnionych.
Właściwe określenie celów przedsiębiorstwa leży u źródeł
skutecznego zarządzania czasem pracy:
- pomaga
skupić się na realizacji konkretnych zadań przez
określone działy firmy
- umożliwia
stworzenie długookresowych wizji funkcjonowania
przedsiębiorstwa
- pozwala
na dokonanie symulacji osiągnięć firmy
- pomaga
również zorganizować zasoby ludzkie przedsiębiorstwa
poprzez przydzielanie konkretnych zadać dla pojedynczych pracowników oraz
zwiększeniu ich motywacji do zintensyfikowania ich zaangażowania w kierunku
realizacji wspólnego celu
Nie zapominajmy jednak, że wyznaczane cele powinny być
precyzyjne, krótkie oraz realistyczne i odnosić się do
konkretnych zadań. Pomocne w wyznaczaniu celów dla skutecznego zarządzania
czasem pracy mogą być następujące metody:
SMART, ALPEN, 20/80 (zasada Pareto), reguła 60/40, prawo Parkinsona, zasada
Eisenhowera, o których szerzej wspominam w innych swoich artykułach.
Podsumowując, Time Based Management jest bardzo istotnym obszarem,
nad którym powinna pochylić się każda poważnie myśląca o rozwoju firma, która
dzięki umiejętności szybkiego reagowania na potrzeby klientów może poszerzyć ich
grono i zyskać sobie ich zaufanie oraz zwiększyć swoje zyski. Szybka reakcja na
pojawiające się potrzeby klientów, pozwala na błyskawiczne dotarcie do ich
najbardziej pożądanej grupy. Co więcej, TBM przyczynia się do znacznego skrócenie
czasu pracy przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości usług i produktu, co
w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia kosztów a również pozyskania
zadowolenia odbiorców. A jak wiadomo: zadowolenie klienta w biznesie oznacza
umocnienie pozycji marki i wzrost notowań firmy na rynku.