Źródło: freedigitalphotos.net |
Pytania behawioralne to rodzaj pytań, które mogą nas zaskoczyć w trakcie wywiadu rekrutacyjnego. Najczęściej zadają je rekruterzy chcący zweryfikować deklarowane przez kandydata umiejętności czy osiągnięcia. Doskonale sprawdzają się one również jako testy prawdomówności. W dzisiejszym artykule przedstawię Wam najpopularniejsze z nich.
Pytania
behawioralne odnoszą się do naszych zachowań. U ich źródeł leży teza traktująca
o tym, że zachowanie kandydata w przeszłości może sugerować to, w jaki sposób
poradzi on sobie z podobną sytuacją w przyszłości. Stanowią też proste
narzędzie weryfikacji deklarowanych przez kandydata kwalifikacji i
umiejętności. A zatem, jeśli na przykład poświadczamy w swoim CV lub liście
motywacyjnym, że posiadamy wysoko rozwiniętą umiejętność radzenia sobie z
trudnymi klientami, bądźmy przygotowani także i na to, że zostaniemy poproszeni
o szczegółowe opisanie sytuacji, w której zetknęliśmy się z takim klientem i
musieliśmy sobie poradzić z jego zachowaniem.
Pamiętajcie
jednak, że wbrew pozorom, udzielenie odpowiedzi na behawioralne pytanie (jeśli
nie posiadamy odpowiedniego przygotowania) może przysporzyć nam pewnych (jeśli
nie wielu) trudności. Zwłaszcza, gdy pytanie padnie w i tak dość stresujących
kandydata okolicznościach rozmowy kwalifikacyjnej. Pojawienie się takich pytań
często bywa dla nas zaskakujące i wytrąca z rytmu. A jeśli wcześniej nigdy nie
mieliśmy z nimi do czynienia istnieje nikła szansa, że uda się nam wybrnąć
zwycięsko z tej trudnej sytuacji bez wcześniejszego przygotowania i ćwiczeń.
Warto, zatem poznać listę najpopularniejszych pytań behawioralnych i przygotować sobie do nich odpowiedzi – z pewnością przyczyni się to do tego, że opowiedziana przez nas historia odebrana zostanie przez rekrutera jako wiarygodna i spójna.
Oto lista najpopularniejszych pytań behawioralnych, jakie mogą pojawić się podczas
rozmowy kwalifikacyjnej.
Standardowo
każde takie pytanie zaczyna się od następującego wstępu:
„Proszę
opowiedzieć o sytuacji, kiedy musiał/-a Pan/Pani”:
1.
Podjąć
odpowiedzialną decyzję, bazując na szczątkowych informacjach na dany temat
2.
Podjąć trudną
decyzję, która nie cieszyła się uznaniem ze strony innych pracowników
3.
Efektywnie
pracować w sytuacji stresowej i/lub pod dużą presją czasu
4.
Rozwiązać
skomplikowany problem stojący na przeszkodzie do osiągnięcia celu
5.
Rozwiązać
konflikt z bliskim współpracownikiem lub zażegnać spór pomiędzy Pana/Pani
podwładnymi
6.
Znaleźć
kreatywne rozwiązanie danego problemu
7.
Odnaleźć się w
trudnej sytuacji i podjąć efektywne działania
8.
Poradzić sobie
w konfrontacji z tzw. trudnym klientem
9.
Tolerować
opinie, które różniły się od Pana/Pani własnych
10.
Zwolnić swojego
podwładnego
„Proszę
opowiedzieć o sytuacji, kiedy”:
1.
Nie potrafił/-a
Pan/Pani dotrzymać terminu realizacji zleconego zadania
2.
Został/-a
Pan/Pani zwolniony/-na z pracy
3.
Decyzja, którą
podjął/podjęła Pan/Pani okazała się być błędna
4.
Nie
dostrzegł/-a Pan/Pani oczywistego rozwiązania jakiegoś poważnego problemu w
przeszłości
5.
Potrafił/-a
Pan/Pani przewidzieć i zapobiec wystąpieniu problemów w trakcie realizacji
powierzonego zadania lub projektu, który Pan/Pani koordynował/-a
6.
Udało się
Panu/Pani podpisać ważny kontrakt lub zdobyć strategicznego dla firmy klienta
7.
Mimo starań,
nie udało się Panu/Pani doprowadzić do podpisania ważnego kontraktu
8.
Opracowana
przez Pana/Panią analiza została pozytywnie oceniona przez zwierzchników
9.
Pana/Pani
własne zachowanie przywołało uczucie zawodu bądź rozczarowania
10.
Zdecydował/-a
Pan/Pani o zatrudnieniu nieodpowiedniej osoby
Uwaga: jeśli w
całej naszej karierze zawodowej nie zdarzyło się nam być w sytuacji, której
dotyczy pytanie, nie starajmy się wymyślać naprędce żadnej opowieści, bo możemy
zostać zdemaskowani przez wprawne oko rekrutera. Najlepiej wtedy powiedzieć: „Do tej pory nie zdarzyła mi się taka
sytuacja, ale mogę opowiedzieć o podobnej" lub „Nie wiem – nie mam jeszcze takich doświadczeń”.
Nie zapominajmy
też, że rozmowa kwalifikacyjna prowadzona jest w celu weryfikacji kompetencji i
oceny potencjalnego pracownika. W konsekwencji istnieje duże
prawdopodobieństwo, że jeśli padną w jej trakcie trudne pytania, osoby
nieprzygotowane na nie mogą odpaść z dalszych etapów.
Jak przygotować się do zmierzenia się z pytaniami behawioralnymi w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej?
Po pierwsze
pamiętajmy o tym, że w odpowiedzi nie może paść ani jedno słowo związane z
naszymi przemyśleniami na dany temat, gdyż rekruter oczekuje od nas tego, byśmy
przedstawili wiarygodne przykłady obrazujące nasze zachowanie w związku z daną
sytuacją w przeszłości. Po drugie: spróbujmy przewidzieć zakres pytań, jakie
mogą paść z ust rekrutera. Najpopularniejsze z nich znajdują się na początku
tego artykułu, ale warto też gruntownie przeanalizować treść ogłoszenia o
pracę, w którym pracodawca umieścił listę swoich oczekiwań względem „idealnego”
kandydata do pracy na dane stanowisko. Z pewnością znajdziemy tam wiele
podpowiedzi na temat obszarów, o weryfikację których został poproszony
rekruter.
Teraz – kiedy
już znamy pytania możemy przygotować sobie szkic odpowiedzi. Na samym początku
należy opisać sytuację, w której się znaleźliśmy a następnie płynnie przejść do
opisu poszczególnych działań, jakie podjęliśmy. Pamiętajmy, by dokładnie opisać
zaistniałą sytuację – nie chcemy przecież, by rekruter widział opisywane przez
nas wydarzenie inaczej, niż byśmy tego chcieli. Nie powinniśmy też przesadnie
koncentrować się na szczegółowym opisie podjętych działań, gdyż może zabraknąć
nam czasu na wskazanie ich rezultatu. Uwaga: opis wyniku podjętych czynności nadaje
wartość naszym działaniom. Nie można o tym zapominać.
Warto też mieć
na uwadze, że bardzo ważny jest także sposób, w jaki przekażemy ją rekruterowi.
Dlatego zachęcam każdego do przećwiczenia odpowiedzi przed lustrem. Będziemy
mogli wtedy wyłapać pewne niedociągnięcia dotyczące zarówno treści (pewne
zdania głośno wypowiedziane nie brzmią już tak dobrze, jak nam się wydaje),
płynności wypowiedzi, tonu głosu i gestykulacji, nad którą możemy
zapanować, by prezentować się jeszcze bardziej profesjonalnie i wiarygodnie.
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz