Źródło: freedigitalphotos.net |
Pytania behawioralne to rodzaj pytań bazujących na zachowaniu kandydata w przeszłości. Wykorzystaj je w wywiadzie, jeśli chcesz zweryfikować deklarowane umiejętności i osiągnięcia czy prawdomówność osoby ubiegającej się o pracę na danym stanowisku.
U podstawy
pytań behawioralnych znajduje się teza mówiąca o tym, że zachowanie
kandydata w przeszłości może sugerować to, w jaki sposób poradzi on sobie z
podobną sytuacją w przyszłości. Warto nadmienić, że stanowią one proste
narzędzie weryfikacji deklarowanych kandydata kwalifikacji i umiejętności. A
zatem, jeśli wskazuje on w swoim CV lub liście motywacyjnym, że posiada wysoko
rozwiniętą umiejętność radzenia sobie z trudnymi klientami, powinniśmy zadbać o
to, by dokładnie sprawdzić ten obszar. Dobrym sposobem może okazać się prośba o
szczegółowe opisanie sytuacji, w której kandydat zetknął się z takim klientem i
musiał sobie poradzić z jego zarzutami.
Na podstawie
uzyskanych informacji z pewnością będziemy mogli wysnuć ciekawe wnioski.
Zwłaszcza, gdy pytanie padnie w i tak dość stresujących kandydata
okolicznościach rozmowy kwalifikacyjnej (jest to doskonały moment, by przy
okazji sprawdzić, w jaki sposób reaguje on na stres). Doświadczeni HR-owcy
wiedzą, że pojawienie się takich pytań w trakcie (z pozoru luźnej) rozmowy na
temat przebiegu doświadczenia często bywa dla kandydatów zaskakujące i wytrąca
ich z rytmu – osoba, która zafałszowuje swój obraz może wówczas sama się
zdemaskować.
Metoda wywiadu
behawioralnego jest bardzo skuteczną techniką weryfikacji deklarowanych przez
kandydata umiejętności i sukcesów zawodowych, które sobie przypisuje. Jak już
wspominałam, wywiad behawioralny polega na zadawaniu pytań oscylujących wokół
zachowania kandydata w przeszłości. Rekruter może wówczas zapytać o
konkretne zadania i sytuacje zawodowe, jakie miały miejsce w przeszłości
kandydata. Dodatkowo mogą pojawić się w takiej rozmowie pytania
doprecyzowujące np. o konkretne działania, jakie kandydat podejmował w
przeszłości. Można wręcz nawet zapytać o to, jaka wtedy panowała pogoda
(świeciło słońce, czy padał deszcz, była to wiosna a może lato, etc.) albo o
jakieś detale dotyczące otoczenia, w jakim opowiadana przez niego sytuacja się
rozgrywała (np. jakim długopisem podpisywał ważny kontrakt, jakiego koloru miał
wtedy na sobie krawat, czy w pomieszczeniu było duszno, etc.). Osoba
opowiadająca o rzeczywistym wydarzeniu automatycznie udzieli odpowiedzi na
sformułowane w ten sposób pytanie, gdyż takie szczegóły znajdują się w jej
pamięci długotrwałej (odpowiadającej za pamiętanie bodźców, przedmiotów,
czynności przez długi a czasem nieograniczony czas). Natomiast osoba
konfabulująca może mieć z tym pytaniem mały kłopot – często wtedy zaobserwować
można np. zawahanie czy przebiegający po twarzy grymas, które mogą być dla
nas alarmującym sygnałem. Warto w takiej sytuacji drążyć temat, by
potwierdzić lub pozbyć się wrażenia, że kandydat nie jest wobec nas całkowicie
szczery.
Można również
poprosić kandydata, aby dokonał oceny efektów podejmowanych przez niego
działań z perspektywy czasu. Na pewno pomoże w takiej sytuacji umiejętność
zadawania pytań (otwartych, zamkniętych oraz porównawczych, czy filtrujących).
W oparciu zaś o uzyskane odpowiedzi, jesteśmy w stanie (zakładając, że kandydat
może postąpić podobnie następnym razem) wyciągnąć konkretne wnioski na jego
temat. Owe spostrzeżenia natomiast mogą odegrać decydującą rolę w trakcie
dokonywania wyboru osoby, która otrzyma zatrudnienie na danym stanowisku w
naszej firmie.
Warto poznać
listę najpopularniejszych pytań behawioralnych (znajdziecie ją w innym moim artykule dotyczącym wywiadu behawioralnego) i wykorzystywać je w wywiadzie
kwalifikacyjnym – z pewnością przyczyni się to do tego, że uzyskamy większy
wgląd w posiadane przez kandydata umiejętności.
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz